Blog

Elke maand schrijf ik een blog voor de ZZP Barometer over onderwerpen die te maken hebben met ondernemerschap. Ik geloof dat als je een stukje van je kennis deelt, dit altijd weer bij je terugkomt. Geven en krijgen is dan ook het motto. Ik hoop dat ik door mijn blogs jou een stukje verder kan helpen in je ondernemerschap.

Jezelf durven laten zien

Help! Ik vind het zo spannend om mezelf te promoten Je bent zzp’er en je bent  goed in je vak. Als klanten en opdrachten als vanzelf komen, dan vind je het ondernemerschap geweldig. Maar op het moment dat je zelf op de voorgrond moet treden, dan is het ineens een stuk minder leuk. Jezelf ‘in the picture’…

Hoe maak je telefonisch een afspraak?

Start met een goede openingszin Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. Telefonisch afspraken maken Telefonisch afspraken maken bij bedrijven en organisaties die je niet kent, is koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en…

De ‘berg’ van het netwerken

5 tips voor als je netwerken een beetje spannend vindt Netwerken is essentieel voor ondernemers. Het ontmoeten van andere ondernemers is belangrijk. Als anderen weten wat jij doet en jij weet wat zij doen, dan ga je uiteindelijk elkaar doorverwijzen en levert het je nieuwe opdrachten op. Netwerken is een vorm van acquisitie zonder dat…

Succesvol zijn met je grootste passie

Hoe belangrijk is intrinsieke motivatie?   Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit jezelf komt. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen. Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat dit van een ander moet of omdat er een…

Verkopen is helpen kopen

Hoe beter je helpt, hoe meer je verkoopt Voor veel ondernemers is ‘verkopen’ een hoge drempel die overwonnen moet worden. Hoe vaker je een verkoopgesprek voert, hoe makkelijker het je afgaat. Door je goed voor te bereiden op het verkopen en door het stellen van de juiste vragen kun je het gesprek zelfs gaan sturen.…

Expert zijn in jouw vakgebied

Hoe presenteer je jezelf in de markt? Er zijn in Nederland inmiddels meer dan 1 miljoen ZZP’ers. Er is dus altijd wel iemand die doet wat jij doet. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt in de markt? Dat kan door te laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Klanten doen…

Zzp’er en de lokale politiek

Het ondernemerschap in gemeentelijk programma Woensdag 21 maart zijn de Gemeenteraadsverkiezingen. Als zzp’er ben je afhankelijk van het lokale beleid van de gemeente waar je gevestigd bent. Ken jij de standpunten van de lokale partijen op het gebied van ondernemerschap? Als ambassadeur van Stichting ZZP Nederland (in Gelderland en Overijssel) ben ik betrokken bij een…

Netwerken

Het verschil tussen mannen en vrouwen Er zijn veel netwerken alleen voor vrouwen in Nederland, zoals UVON, Bites & Business en WOMEN inc. en vele anderen. Maar er zijn weinig netwerken alleen voor mannen. Is er dan toch een verschil in netwerken tussen vrouwen en mannen? Deze vraag komt uit het Vindjeklantspel Netwerken en roept…

Koud bellen… brrr of niet?

Telefonisch afspraak maken met een potentiële opdrachtgever, hoe doe je dat? Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. Verkopen van een afspraak Als je telefonisch afspraken gaat maken met mensen of bedrijven die je niet kent dan valt dit…

Waarom moet de klant bij jou kopen?

Onderscheidend zijn bepaalt je succes Klanten kunnen kiezen met wie ze zakendoen. Er zijn veel ondernemers die hetzelfde product of dienst aanbieden. Dan rijst al gauw de vraag: “Waarin ben jij anders dan alle anderen die doen wat jij doet?” Vaak volgen dan antwoorden die te maken hebben met de inhoud van de werkzaamheden dus…