Vindjeklant

Gastblog Renate Termaat

Renate Termaat

Renate Termaat is de online marketing coach voor ondernemers op het gebied leadgeneratie en omzetgroei via kanalen zoals websites, nieuwsbrieven en sociale media. Dit doet zij voor bedrijven die zich richten op de zakelijke of de particulieren markt.

Vanuit haar bedrijf Cloudtraffic coacht zij al meer dan 10 jaar ondernemers om hun online zichtbaarheid en succes te vergroten. Zij heeft een praktijkgerichte aanpak en door haar enthousiasme, daadkracht en kennis is zij een waardevolle sparringpartner voor haar klanten.

Renate Termaat

Vindbaar zijn op google

Wanneer je op zoek bent naar een product of dienst, denk bijvoorbeeld aan een schilder, een coach of een nieuwe keuken, waarop baseer jij dan de keuze wie je als eerste gaat bezoeken of benaderen? Meer dan 75% van de mensen laat de locatie van het bedrijf als een van de zwaarste punten meewegen in die keuze. De reden hiervoor is zeer divers, het gemak om niet te ver te hoeven reizen, de gun-factor aan een plaatselijke ondernemer of het gevoel dat wanneer er naderhand vragen zijn, dit snel opgelost kan worden. Maar hoe vinden jouw plaatsgenoten jouw bedrijf, wat is jouw lokale vindbaarheid?

We vragen allemaal veel aan Google, maar wat gebeurt er wanneer je jouw bedrijfsnaam in typt in de zoekbalk van Google?  Komt jouw bedrijf dan in de zoekresultaten voor en hoe ziet dat eruit? En hoe zit het dan met het googlen van jouw product of dienst, waar staat jouw website dan? Lokaal wordt steeds belangrijker, klanten willen bedrijven in de buurt vinden. Vandaar dat als we het hebben over Google mijn bedrijf, we het ook over lokale vindbaarheid hebben. Gevonden worden in Google en specifiek in je eigen regio, maar met een paar tips en tricks kom je al een heel eind.

Oké Google, maar waar begin ik met lokale vindbaarheid?

Wanneer je jouw bedrijfsnaam Googled, wil je dat jouw bedrijf bij voorkeur hoog in de resultaten naar voren komt. Bij Google is het daarom belangrijk om jouw bedrijfsnaam te claimen in Google Mijn Bedrijf. Je kunt daarmee alle gegevens van jouw bedrijf invullen, foto’s posten, prijzen, dienstaanbod en veel meer. Zo weten bezoekers direct wat jouw openingstijden zijn en kunnen zij reviews achterlaten. Het is dan ook essentieel dat je zelf bij deze melding kan. Is het een tijd geleden dat je de melding hebt gedaan? Controleer dan of je erbij nog steeds bij kunt. Lokale vindbaarheid begint met het op orde hebben van de melding van jouw bedrijf. Staan alle contactgegevens goed? Wordt jouw bedrijf gevonden in Google? Dan zijn alle belangrijke gegevens meteen zichtbaar voor de bezoeker.

Interactie met jouw klanten door lokale vindbaarheid

Wanneer jouw bedrijf via Google gevonden wordt, hebben de klanten de mogelijkheid om vragen te stellen. Dit komt de lokale vindbaarheid ten goede, omdat veel bezoekers van deze mogelijkheid gebruik willen maken. Wees hier dan ook op voorbereid. Niet alleen is het netjes om klanten antwoorden te geven op hun vraag, andere bezoekers lezen deze vragen ook. Wellicht vragen zij zich hetzelfde af en krijgen zij ook direct antwoord op hun vraag of willen zij kijken of de antwoorden netjes en betrouwbaar overkomen. Als je dit goed in de gaten houdt en op tijd antwoorden geeft, doet dit veel voor de lokale vindbaarheid, omdat Google dit beloond.

HOE BELANGRIJK ZIJN REVIEWS IN GOOGLE MIJN BEDRIJF

Wanneer jouw bedrijfsvermelding in Google wordt gevonden, kun je ook reviews naar voren zien komen. Klanten en bezoekers kunnen bij Google aangegeven hoe het contact met jouw bedrijf is geweest en hoe ze jou, jouw dienst of jouw product beoordelen. Dat is ontzettend waardevol! Niet alleen om input te krijgen hoe jouw dienstverlening nog beter kan worden. Maar ook voor toekomstige klanten die willen weten wat andere mensen voor ervaring hebben gehad. Daarnaast is het aantal en soort reviews ook voor de lokale vindbaarheid weer een extra factor waardoor jouw bedrijf beter naar voren komt wanneer er gezocht wordt op belangrijke zoekwoorden. Om meer revieuws te verzamelen kun je jouw klanten bijvoorbeeld na de dienstverlening actief doorsturen naar Google om een review achter te laten. Wist je dat 64% van de bezoekers in Google de reviews lezen voor zij gaan bestellen of contact opnemen? Nog een goede reden om jouw lokale vindbaarheid goed op orde te hebben!

GEVONDEN WORDEN OP BELANGRIJKE ZOEKWOORDEN

Uiteraard is het gevonden worden op jouw eigen bedrijfsnaam een essentieel gegeven wanneer het gaat om lokale vindbaarheid. Maar eigenlijk wil je dat ze je vinden op woorden die jouw dienstverlening of product bevatten, soms in combinatie met een plaatsnaam of regio. In Google Mijn Bedrijf kun je hierop ook anticiperen door dienstverlening en producten toe te voegen. Uiteraard is Google Mijn Bedrijf inrichten hiervoor niet voldoende. Ook jouw website moet pagina’s hebben die de juiste zoektermen bevatten om lokaal beter vindbaar te zijn.

Laat jouw bedrijf zien

Wanneer de klant jou gevonden heeft in Google, wil je natuurlijk ook jouw bedrijf goed laten zien. Vooral voor bedrijven waar de sfeer belangrijk is, is dit een echte must. Met Google 360 Street view heb je de mogelijkheid om jouw bedrijf tot leven te laten komen. Je kunt alvast een rondleiding geven aan jouw toekomstige klant. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die prachtige foto’s kunnen maken, zodat jouw bedrijf online het perfecte visitekaartje heeft. Het is mooi om jouw bedrijf goed te kunnen laten zien in Google, zo heb je de lokale vindbaarheid goed op orde!

Via de handleiding bij Google kun je al een heel eind komen hoe je technisch Google Mijn Bedrijf kunt inrichten.

Veel succes!

Renate Termaat

Copyright © 2023 Vindjeklant | Privacybeleid | Algemene Voorwaarden | Website door WebKeizerin | Alle rechten voorbehouden.

Chat openen
Wat is je vraag?
Vindjeklant
Stel je vraag en je krijgt zo snel mogelijk een reactie terug van Adinda van Vindjeklant.