Veel ondernemers zijn zoekende naar het antwoord op de vraag: Waarom moet de klant bij mijn bedrijf zijn?
Waarin ben ik anders dan alle anderen die doen wat ik doe?

Dat is ook een hele lastige vraag. We zijn vaak te bescheiden om dat van onszelf te zeggen, want dan klinkt dat arrogant… Daarom zet ik bij deze vraag altijd de kaarten van het Vindjeklantspel Merkwaarden in. Met behulp van de woorden op de kaarten is het makkelijker om te verwoorden waar je goed in bent. Je krijgt een stapel van 90 kaarten in je handen gedrukt en dan kun bekijk je alle kaarten en kies je wat wel bij jou en je bedrijf past en wat niet.
Daarna leg je op tafel rijtjes van kaarten die bij elkaar horen. Vaak zit daar in de manier waarop je werkt, wie jij bent en iets bijzonders. Iets wat specifiek van jou is. Vaak is het zo ‘gewoon’ dat je iemand anders nodig hebt om je de spiegel voor te houden. Als alle rijtjes op tafel liggen, dan ga ik alle kaarten met je door en vraag je ‘t hemd van ‘t lijf.
Uiteindelijk gaan we terug naar vijf Merkwaarden. En deze vijf staan voor alles wat er daarvoor op tafel lag.

Met de vijf Merkwaarden heb je de basis voor je bedrijf. Hierdoor weet je hoe je je marketing kunt aanpakken en wat wel of niet bij jou en je bedrijf past.
Bijvoorbeeld: als BESCHEIDENHEID één van jouw merkwaarden is, dan kan het niet zo zijn dat je een schreeuwerige mediacampagne gaat voeren. Dit past niet bij jou en je bedrijf.

Verder kun je de Merkwaarden uitstekend gebruiken in je verkoopgesprek, op je website en tijdens netwerkbijeenkomsten.

In een dagdeel hebben we helder wat jouw Merkwaarden zijn en hoe je deze kunt inzetten in je sales en marketing.