Dit voorjaar heb ik voor Wijzonol Bouwverven BV de training Vind en Bind je klant mogen verzorgen. De training bestaat uit vier delen en werd gehouden bij grossiers in Rotterdam, Tiel en in Zwolle. De deelnemers waren schildersbedrijven groot en klein die meer wilden weten over de mogelijkheden voor het vinden van nieuwe klanten en het behouden van bestaande. Iedere training werd heel praktisch ingestoken en ging in op de situatie waarin de schilders zich op dat moment bevonden.
De inhoud van de training bestond uit de volgende onderdelen:
1. Kost te duur (over prijzen, offertes en korting vermijden)
2. Onderscheidend vermogen (wat zijn de Unique selling points van het bedrijf?)
3. Hoe voer je een goed verkoopgesprek? (verkooptraining)
4. Hoe en waar vind je je (nieuwe) klant? (met o.a. inzet van website en social media)
In de eerste training werd duidelijk dat er veel om prijzen draait in de schildersbranche. Maar ook dat ze zelf wel degelijk invloed hebben op de prijs. Tijdens de trainingen hebben we veel gelachen en ook veel van elkaar geleerd. En het mooie was dat tijdens de tweede training geen enkel schildersbedrijf dezelfde vijf Merkwaarden had gekozen. Ieder bedrijf is anders en dat werd duidelijk op deze avond. Tijdens de verkooptraining werd al snel duidelijk dat veel deelnemers meer kunnen halen uit hun gesprekken met de klanten. Ze hebben de structuur van het verkoopgesprek geleerd en het belang ingezien van het stellen van open vragen. De laatste avond was op maat voor elke groep. De ene groep wilde iets weten over websites, de andere over Facebook en LinkedIn. Ook de inzet van Pinterest is met veel belangstelling aangehoord. Na afloop van de vierde avond kregen de deelnemer een certificaat van Wijzonol overhandigd.