Klanten kunnen kiezen met wie ze zakendoen. Er zijn veel ondernemers die hetzelfde product of dienst aanbieden. Dan komt al snel de vraag: “Waarin ben jij anders dan alle anderen die doen wat jij doet?” Vaak volgen antwoorden die te maken hebben met de inhoud van de werkzaamheden dus wát de ondernemer levert of doet. Maar de klant weet al wat hij nodig heeft en heeft de keuze uit meerdere partijen.
Daarom moet de bovenstaande vraag zijn: Waarom moet de klant bij mijn bedrijf zijn?
Dit is voor veel ondernemers een lastige vraag. Want als het niet alleen om de inhoud gaat van WAT je doet, dan moet je ineens jezelf in de schijnwerpers zetten. Veel ondernemers vinden dit niet prettig. Ze zijn bescheiden en willen zelf niet op de voorgrond staan. Echter dit is wel de reden waarom de klant specifiek met jouw bedrijf zaken wil doen.
Schrijf voor jezelf de volgorde op van werken, vanaf het eerste contactmoment tot aan de factuur. Hieruit haal je vast iets bijzonders wat bij jouw manier van werken hoort.
Wat is nu typisch iets van jou?
Dit kan zijn in hoe je bent, wat je levert of hoe je zaken doet. Iets wat uniek is aan jou en wat dus altijd onderscheidend is ten opzichte van anderen.Denk vanuit je klant!
Wij als ondernemers praten vaak vanuit onszelf. Bijvoorbeeld: “ik heb passie voor mijn werk”. Wat koopt je klant daarvoor? Wat heeft hij daaraan? Het gaat om een slag dieper. Door de passie voor je vak ben je waarschijnlijk heel erg enthousiast. En dat kan een reden zijn dat klanten graag bij jou komen.
Mocht je het lastig vinden om dit voor jezelf te bepalen dan raad ik je aan om een coach in de arm te nemen die werkt met het Merkwaardenspel. Jouw onderscheidend vermogen in kaart brengen is namelijk de basis van je bedrijf. Jouw Merkwaarden zijn het startpunt voor je marketing en sales, want deze bepalen namelijk wat je gaat vertellen in een pitch, op je website en op social media.
Deze blog is ook te lezen op ZZP-Barometer.