De ingredienten van een pitch

Je pitch op orde

Als je regelmatig naar netwerkbijeenkomsten gaat, dan ontmoet je ook andere ondernemers. Regelmatig zul je dan de volgende vraag krijgen: “Wie ben jij en wat doe jij?”

Dit is je pitch en een belangrijk onderdeel bij het leggen van contacten.

Onlangs was ik op een netwerkbijeenkomst voor ondernemers en daar kwam ik een man tegen, die ik voor het gemak maar even Joop noem. Ik vroeg aan Joop wat hij doet. Joop vertelde mij dat hij in de ICT zit. ICT is in mijn beleving nogal breed, dus ik vroeg door wàt hij in de ICT doet. Vervolgens kreeg ik een technisch verhaal te horen wat ik niet helemaal begreep. Toen ik dit aangaf was ‘het hek van de dam’ en begon Joop een uitgebreid verhaal te vertellen inclusief allerlei vaktermen.
Eind van het verhaal was dat ik nog steeds niet weet wat Joop precies doet en voor wie.
Kortom, Joop heeft niet over zijn pitch nagedacht en verwacht dat iedereen hem begrijpt.

In een goede pitch zitten drie ingrediënten:

1. Wie ben je?
2. Wat doe je en voor wie?
3. Waarom moet de klant bij jou zijn?

1. Wie ben je?

Je vertelt duidelijk je naam en je bedrijfsnaam, want dat is wat mensen goed moeten onthouden. Dus slik niet de helft in, maar spreek duidelijk!
Tip: Als je in je bedrijfsnaam ook je eigen naam hebt verwerkt dan kan het nogal dubbel klinken en verwarrend over komen. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik ben Joop van Joop Janssen ICT’.

2. Wat doe je en voor wie?

Daarna vertel je wat je doet en voor wie. Dat is meer dan alleen ‘Ik zit in de ICT’.
Hier kun je bijvoorbeeld vertellen dat je MKB bedrijven in de regio Utrecht, onafhankelijk advies geeft over de mogelijkheden die er zijn om veilig en efficiënt je werk te kunnen doen.  

3. Waarom moet de klant bij jou zijn?

Dit ingrediënt wordt vaak vergeten. Op het moment dat ik, als klant, iets met ICT wil gaan doen dan heb ik keuze uit meerdere partijen. Dan gaat de vraag spelen, waarom moet ik dan met jouw bedrijf zaken doen?

Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Het antwoord zit in hoe je werkt en hoe je met je klanten omgaat en waar je bedrijf voor staat. Als zzp’er heeft het ook altijd te maken met hoe jij bent als persoon. Dat maakt namelijk of de klant met jou zaken doet of met een ander.

Als je je pitch op orde hebt, dan kun je deze inzetten op netwerkbijeenkomsten, in je verkoopgesprek, op je LinkedInprofiel en uiteraard  op je website. 
Kortom de pitch is een belangrijk onderdeel voor het zakendoen als zzp’er.

Want als Joop mij niet in simpele bewoordingen kan vertellen wat hij doet, voor wie en waarom de klant bij hem moet zijn; dan kan ik nooit reclame voor hem maken binnen mijn netwerk. Een gemiste kans voor Joop!

Dit blog is geplaatst op ZZP Barometer aan je onweerstaanbare pitch!

Streep

Correspondentie

Vindjeklant
Dokter van Deenweg 108
8025 BK Zwolle

06-22330531
succes@vindjeklant.nl
KvK-nummer: 8169277

Vindjeklant

Copyright © Vindjeklant | Privacybeleid | Algemene Voorwaarden | Concept door Ilona Burgers | Website door WebKeizerin