Waarom moet de klant bij jou kopen?

Onderscheidend zijn bepaalt je succes

Klanten kunnen kiezen met wie ze zakendoen. Er zijn veel ondernemers die hetzelfde product of dienst aanbieden. Dan komt al snel de vraag: “Waarin ben jij anders dan alle anderen die doen wat jij doet?” Vaak volgen antwoorden die te maken hebben met de inhoud van de werkzaamheden dus wát de ondernemer levert of doet. Maar de klant weet al wat hij nodig heeft en heeft de keuze uit meerdere partijen.

Daarom moet de bovenstaande vraag zijn: Waarom moet de klant bij mijn bedrijf kopen?

Dit is voor veel ondernemers een lastige vraag. Want als het niet alleen om de inhoud gaat van WAT je doet, dan moet je ineens jezelf in de schijnwerpers zetten. Veel ondernemers vinden dit niet prettig. Ze zijn bescheiden en willen zelf niet op de voorgrond staan. Echter dit is wel de reden waarom de klant specifiek met jouw bedrijf zaken wil doen.

5 tips voor Merkwaarden

1. Hoe ga jij met je klanten om?

Dit heeft te maken met normen en waarden die voor jou gelden in de manier hoe je met mensen omgaat. Wat zijn voor jou de belangrijkste factoren om prettig om te gaan met je klanten?

2. Waarin ben jij anders dan de anderen?

Wat zeggen mensen over jou? Dit heeft te maken met hoe je bent als persoon. Vraag aan je omgeving hoe ze jou zouden omschrijven.

3. Wat is jouw manier van werken?

Schrijf voor jezelf de volgorde op van werken, vanaf het eerste contactmoment tot aan de factuur. Hieruit haal je vast iets bijzonders wat bij jouw manier van werken hoort.

4. Wat is nu typisch iets van jou?

Dit kan zijn in hoe je bent, wat je levert of hoe je zaken doet. Iets wat uniek is aan jou en wat dus altijd onderscheidend is ten opzichte van anderen.

5. Denk vanuit je klant!

Wij als ondernemers praten vaak vanuit onszelf. Bijvoorbeeld: “ik heb passie voor mijn werk”. Wat koopt je klant daarvoor? Wat heeft hij daaraan? Het gaat om een slag dieper. Door de passie voor je vak ben je waarschijnlijk heel erg enthousiast. En dat kan een reden zijn dat klanten graag bij jou komen.

Cadeautje voor de ondernemer

 Jouw onderscheidend vermogen in kaart brengen is n de basis, het fundament van je bedrijf.
Jouw Merkwaarden zijn het startpunt voor je marketing en sales.
De Merkwaarden bepalen wat je gaat vertellen in je pitch, op je website en op social media.

Deze blog is ook te lezen op ZZP-Barometer.

Streep

Correspondentie

Vindjeklant
Dokter van Deenweg 108
8025 BK Zwolle

06-22330531
succes@vindjeklant.nl
KvK-nummer: 8169277

Vindjeklant

Copyright © Vindjeklant | Privacybeleid | Algemene Voorwaarden | Concept door Ilona Burgers | Website door WebKeizerin